Câți manifestanți au fost în București pe 15 septembrie?

UPDATE:
Am găsit între timp cea mai exactă estimare a numărului de participanți la protestele de duminică, 15 septembrie:
„Am fost mai mulți decât duminica trecută și mai puțini decât duminica viitoare.”

Dacă exact în ultimul articol am scris despre tehnicile de manipulare aplicate zilele acestea de către mass-media împotriva protestelor pentru Roșia Montană, azi mă uit doar la un mic aspect care ține de această manipulare.

Câți oameni au ieșit pe străzile din București pentru Roșia Montană în data de 15 septembrie?

Răspunsul – câte surse, atâtea păreri:

  • TVRaproximativ 10.000;
  • Antena 3peste 15.000 (deși titrează „15.000 de români”, din conținut se vede că se referă numai la București, nu se chinuie săracii să mai adune și estimările din celelalte localități);
  • Realitatea TVaproape 15.000;
  • Gândul15.000;
  • Europa FM20.000;

Aș dori totuși să vă invit la o comparație vizuală, între două fotografii. Prima prezintă cei „peste 100.000” de protestatari de sâmbătă din Varșovia (conform acestui articol din Gândul), a doua e făcută duminică la București (sursa):

Diferente de estimare manifestanti Varsovia - Bucuresti

Diferente de estimare manifestanti Varsovia – Bucuresti

Nu sunt primul care îmi pun astfel de întrebări. Câțiva dintre participanți au folosit un pic de logică și aritmetică pentru a face propriile estimăriminim 52.000 de persoane:

Indignați de numărătoarea făcută săptămâna trecută de „surse neoficiale din jandarmerie” și de presă, dar și curioși noi înșine asupra numărului protestatarilor, am luat taurul de coarne și ne-am specializat în estimări. Datele problemei mai jos.

Lungimea coloanei:
Conform unor surse din presă (ziare.com), peste 2km.
Conform măsurătorilor făcute de prietenii noștri cu telefoane deștepte, a variat între 2600 și 3200 de metri în perioada de glorie a marșului.

Lățimea coloanei:
Lățimea medie este foarte greu de calculat sau estimat așa că vom folosi lățimea minimă, 10 metri.

Densitatea protestatarilor:
Aici am avut mare noroc cu pozele făcute Igu. Vederea de sus arată că am fost destul de înghesuiți. De altfel eu mi-am cerut scuze toată seara căci rar trecea un minut fără să (mă) lovesc (de) pe cineva.
Noi am estimat densitatea medie la 2 per metru pătrat însă pare a fi ceva mai mare în fotografiile pe care le-am analizat.

Câți am fost până la urmă?
Coloana a avut un minim de 26,000 de metri pătrați X 2 oameni/mp = 52,000 de oameni.

Știu, și pe noi ne-a marcat numărul și n-am mai îndrăznit să calculăm și un maximum.

Spread the word!

Acești oameni, dar și alte zeci de mii din alte orașe din România și din străinătate au ieșit în stradă pentru a spune PÂNĂ AICI!!!. Cu toții vrem câteva lucruri simple:

Revendicari Uniti Salvam Rosia Montana

Revendicari Uniti Salvam Rosia Montana

Până acum, politicienii s-au prefăcut surzi și orbii la aceste cerințe. În fruntea lor, primul miner al țării, Victor Ponta. Tocmai de aceea, începând de ieri, primul obiectiv al străzii a devenit:

DEMISIA GUVERNULUI PONTA!

La bună vedere, dragi cetățeni români, adio politicieni trădători și presă vândută!

Editare ulterioară
Inițial am folosit, fără a cunoaște detaliile, o fotografie modificată în Photoshop pentru a ilustra demonstrațiile din București – sursa fotografiei. Mi s-a atras atenția asupra erorii și am modificat colajul, preluând o imagine de ieri din București din altă sursă.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

44 Responses to Câți manifestanți au fost în București pe 15 septembrie?

  1. Alex O. says:

    !!mare atenție – fotografia din București (dreapta) se știe că este făcută în Photoshop SPECIAL pentru un afiș, că a ajuns share-uită pe tot Fb-ul ca fiind reprezentativă pentru protestul de pe 15 sept. este altă poveste.

  2. Petru says:

    Am fost ieri la mitingul din Bucuresti pentru ~ 2 ore. Cred ca au fost minim 25.000 pentru ca 6-8000 nu au ramas pe intreaga durata insa au venit altii. Cred ca sunt multi care vin pentru 1-2-3 ore insa daca nr-ul mediu a fost de 15 – 18.000, este evident ca au fost mult mai multi.

  3. Andrei says:

    Sa-mi fie cu iertare dar la fotografia din varsovia cred ca s-a strecurat un 0. mai degraba 10000 desi nici atat nu cred ca erau in fotografia aceea. in ceea ce priveste protestul de la bucuresti, eu am estimat (din ce am vazut p acolo) undeva la 25000 de participanti. data viitoare sa fie 50000 sper 🙂

  4. Cristi L says:

    oricum cati sunteti nu are nici o relevanta cata vreme sunteti mult sub 50%+1 din populatia cu drept de vot.
    in democratie majoritatea decide nu cel care are gura mai mare.

    • Coralia says:

      Da si nu…. 1. Nu era vorba de care are gura mai mare (poti sa protestezi fara sa tipi nimic). 2.Nu mergem la vot.
      Orice om face diferenta. De exemplu daca am fi 6% din populatia cu drept de vot + cativa „Ponta”, sansele ar fi mai mari desi suntem cu mult sub 50%+1. Sper ca ai inteles ideea.

    • bogdan says:

      după logica asta, în caz de referendum, proiectul ar lua cam 5000 de voturi toate… (adică 2000 în roșia montana, 1000 toți știriștii de maroz și încă 2000 mai împarte’le și tu că eu nu știu cui). nu ? acum mai gândește’te odată și poate vei fi înțeles ceva

    • ovidiu says:

      Bai copile, noi suntem majoritatea, cei care ne opunem acestei mizerii de proiect. Din 100 de comentarii pe orice site, intotdeauna minim 90 sunt anti cianurare, inclusiv aici. Deci ce mai virbesti tu de 50 plus 1, te faci de ras prostacule, ori esti mascarici platit ori bolnavior la capsor.

      • gigi says:

        tu te faci de ras, poate omu’ e pro, care e problema ta?
        vrei sa-l convingi prin forta? poate unii au o logica si nu se dau dupa cum bate vantul sau unde se aduna mai multi „indivizi”, e parerea lui, ori aduci argumente ori bagi coada intre picioare si o respecti! cat despre articol, foarte slab, documentare 0, poze eronate, calcule matematice de x oameni/mp, e clar facut de un amator care nu stie cum se fac estimarile.
        Plus ca n-am putut sa nu observ concluzia autorului; „jos guvernul Ponta”…pai mai gigica, tu habar ai ce inseamna stabilitate, daca si pe astia ii dam jos, tara se duce de rapa de tot din punct de vedere economic (nu sunt de partea nici unui partid, dar pana la urma vreau sa traiesc mai bine nu mai rau), in fine, aici deja o dam in alta discutie.

        • Mihai Papuc says:

          Măi Gigică, de vreo 23 de ani tot de stabilitate auzim peste tot. Observa cineva că și dacă treceam printr-un război civil eram azi mai bine.

          De fapt, singura stabilitate din țara asta este hoția politicienilor. Altfel, care e stabilitatea, când în fiecare lună mai dau 2-3 modificări la Codul Fiscal? Știi ce zice legea despre modificarea CF? Că se face până pe 1 iunie și se aplică de la 1 ianuarie anul viitor. Știi de când e ultima modificare a CF și de când se aplică ea?

          Așa că ia-ți tu stabilitatea și politicienii voștri stabili și mutați-vă în Congo. De data asta noi vrem să rămânem în România, nu aveți decât să plecați voi.

    • Iulian says:

      Cristi, de ce esti oligofren?

      NICIODATA, IN NICI O TARA DE PE PLANETA, nu au iesit in strada 50% + 1.

      La campaniile electorale, in alegeri, strangi PENTRU TOATE PARTIDELE, 50-60.000 de oameni, iar la vot se prezinta 9-10 milioane.

    • Eleanor says:

      Cristi L Da, fiind Romania o tara de semianalfabeti si analfabeti majoritari plus politicienii. Sper ca nu faci parte din categorie. Ar fi necesara interzicerea dreptului de vot pentru cei care nu au liceul terminat. Si a dreptul la ocuparea oricarei functii politice pentru cei care nu au doctorat. Plus retragerea doctoratului lui Ponta. Tchuss!

      • Mihai Papuc says:

        Eleanor, scuze, nu au aproape nicio legătură cultura politică și studiile – că dacă ești doctor în fizică nucleară s-ar putea să știi mult mai puțin despre politică decât badea Gheorghe cel cu 7 clase.

  5. Robi says:

    Estimarea mulţimilor se face după o formulă foarte simplă. Maxim 6 (şase) oameni pe metru pătrat înmulţit cu suprafaţa estimată a zonei în care se află. În funcţie de cât de deşi sunt oamenii, se află cu aproximaţie numarul lor. În varşovia SIGUR nu sunt 100 de mii şi la fel de SIGUR, în Bucureşti nu au fost 15 mii, nici măcar 50 de mii, ci pe puţin 80.
    Dacă aveţi cunoscuţi arhitecţi, întrebaţii pe ei. Arhitecţii învaţă la şcoală calculul mulţimilor de oameni.

    • stefan says:

      eu sunt arhitect si in plus, am si participat la protest. stie cineva ce inseamna 1 metru patrat? un patrat cu latura de un metru. sa incerce cineva sa strecoare 6 oameni intr-un metru patrat desenat cu creta pe trotuar. nu neaga nimeni ca nu incap, de exemplu intr-un lift sau la concerte dar nu se poate marsalui astfel 🙂

      densitatea intregii coloane nu a fost mai mare de 1 om la metru patrat, in medie.

      • stefan says:

        a remarcat toata lumea ca la fantana paream putini dar cum ieseam in strada ne minunam cat de multi suntem? asta se intampla pentru ca stateam mult mai rarefiati.

      • iohne bogdan says:

        eu sunt urbanist 😛 si pot sa spun cu constiinta impacata ca erau 2/mp, gandestete ca pe lungime 1m „interax” e suficient de aerisit, iar pe latime, desi un flux exterior e considerat de 70cm putini oameni au mai mult de 50cm in latime, As ESTIMA la 2/mp (esti cumva stefan de la workshop din RM? 🙂 )

        • stefan says:

          asa este, in unele zone coloana avea densitate mare dar daca stateam pe margine sa o privesc erau destule zone cu densitate de mult sub 1 om la mp. (de exemplu avangarda biciclistilor sau in fata bannerelor)

          nu cred ca trebuie sa cadem in aceeasi capcana, de a modifica realitatea doar ca sa ne rezulte noua cifre convenabile. de asta spun ca nu are niciun sens sa consideram densitatea coloanei pe TOATA lungimea ei de 6 oameni pe metru patrat. daca pe altii nu-i pacalim, macar sa ne pacalim bine pe noi insine, nu? 🙂

          nu, sunt Stefan de la Poetrip 🙂

  6. alezz says:

    acum2 zile, cu 4 prieteni am popsit si noi in multime, n’am stat mai mult de 10minute..Numaratoarea difera. Dar chiar par peste 100mii in poza la Varsovia..?

  7. Nicu Salistean says:

    mi pare foarte rau sa constat ca postul TV Antena 3, postul meu favorit, si-a luat partea, spaga, dreptu’, cum vreti sa ziceti, de la RMGC prin reclamele difuzate la ore de maxima audienta!
    Spaga pe fata, mascata sub forma de reclama.
    Sunt profund dezamagit!
    Da stiu, una-i publicitatea si alta-i coruptia, dar pentru niste sustinatori ai adevarului nu se cade sa se vanda pentru doi arginti, sau ma rog, doi galbeni!

    • Sorin says:

      Sunt trist sa aud ca Antena 3 abia acum ti-a cazut din gratii… daca pana acum tu nu ai observat ca Antena3=USL iar B1=PDL, ce sa zic… sunt trist cand ma gandesc ca sunt si altii ca tine.

  8. iohne bogdan says:

    am facut si eu o estimare cand eram pe nerva traian, tot marsul (de la inceput pan la sfarsit) a trecut de mine in 21 min, intreband un ciclist am determinat viteza medie la 4.5 km/h si iese la 1.5km lungime (un prieten a ajuns la aceasi estimare numarand stalpii de tramvai). despre latime eu as zice 8-9m (o banda are 3.5m latime) sa zicem 8 in medie. 8×1500=12000mp (densitatea am estimat-o tot la 2/mp). deci eu ESTIMEZ ca pe nerva traian eram 24000 oameni

    • nicu says:

      4.5 km/h este viteza de deplasare a unui om in mers normal, la o demonstratie se merge mai incet, se mai si sta din cind in cind

  9. Florin says:

    O recomandare pentru organizatori! Pentru a da peste nas ,,,estimatorilor”. Urmatoarul mars sa includa la un popas pe stadionul Giulesti sau Dinamo, care sunt in ultima vreme cam goale, eventual pe Ghencea care e mai mare( se poate cere acordul si credca nu ar fi o problema daca nu au meci). Dupa cateva minute de ocupare a locurilor, pentru a dovedi ca numeric estimarile sunt false, se poate continua spre centru!

  10. UNU' says:

    Fix asta era detaliul cel mai important! Tipic romaneste! N-ai de ce te lega, nu-i bai, gasim ceva!

  11. tomek says:

    also not true, cause in pl they were not grouped in the same place. this pic is one of 10-15. but in the picture of demonstration in bucarest we can definetely see more than 10.000 people. didnt know that in eu some countries have such a problem with mass media. good luck.

  12. dandy says:

    Nu arata asa 100.000 de oameni. Ok, in bucuresti au fost de vreo 2-3 ori mai multi decat s-a anuntat in media, dar la Varsovia sunt poate 10-15000. Hai sa facem noi sa fie 100.000 data viitoare ;-)…….bagam? 🙂
    uite, cam asa arata 60000 la un loc. imens. si asta e sursa sigura, dupa biletele vandute: http://www.youtube.com/watch?v=lPLvBO_2Gn0

    • Iulian says:

      60.000 sunt numai in zona inchisa.Mai sunt vreo 50-60.000 in zona deschisa.

      La concertul asta sunt usor 100-120.000 de oameni.

  13. X sau Y says:

    Cine a facut poza si a scris articolul e un adevarat tampit si trece cu greu de un IQ de 50 trebuie sa fii tare prost sa crezi asta.

    • Mihai Papuc says:

      Mulțumesc pentru apreciere 🙂 Nu ne putem ridica toți la nivelul dumneavoastră de inteligență. În privința fotografiei protestului de la Varșovia, aceasta ilustra articolul din Gândul, eu doar am preluat-o. Dacă cei care iau bani pentru a scrie au găsit de cuviință să o folosească pentru a-și ilustra articolul, nu cred că mă puteți găsi pe mine vinovat.
      Departe de mine intenția de a clama că în poza din Varșovia erau surprinși 100.000 de protestatari. Vreau numai să atrag atenția asupra diferențelor de abordare – pentru că tot în Gândul găsiți fotografii ilustrând protestul cu „15.000 de protestatari” de duminică din București. Chiar dacă acele fotografii sunt tăiate, tot se poate observa mulțimea.

    • A sau B says:

      X say Y, „cine a facut poza si a scris articolul e un adevarat tampit” – sunt doua persoane diferite, si la partea in care spui ca „trece cu greu de un IQ de 50” ar trebui sa te mai gandesti, e posibil ca tocmai tu sa te incadrezi in aceasta categorie deoarece ai pierdut esentialul, si anume ca se distruge o zona frumoasa a tarii, cu elemente unice in lume (nu mai spun de alte abuzuri, lacomii si ipocrizii facute de cei care ne vand tara), dar ma rog, sunt persoane care nu stiu decat sa comenteze in loc sa se informeze si sa actioneze in consecinta.
      Concluzia: SALVATI ROSIA MONTANA! Pentru ca se merita. 🙂

  14. Cameramanu' says:

    va rog frumos nu va duceti la compania de cablu sa le spuneti ca vreti sa renuntati la abonamentul tv.

    va rog frumos nu va duceti televizoarele la reciclarea echipamentelor electronice

    va rog sa continuati sa va uitati la televizor

  15. Paul says:

    Salut,

    Nu ma pricep la statistica, dar sunt sigur ca nu poti face afirmatii despre numarul de oameni dintr-un loc folosind lungimea si latimea coloanei (cum le-ai aflat?), plus densitatea de oameni decisa ochiometric folosind o poza. Sincer, n-am auzit niciodata de asa ceva.

    Plus, faptul ca folosesti poze luate de pe internet cu informatii care ar putea fi la fel de bine false, nu prea ma ajuta deloc sa te cred. Cum ai aflat ca in Varsovia la protestul ala au fost „peste 100.000”? De unde stii ca toate pozele nu sunt fotosopate?

    Mi se pare ingrijorator ca un astfel de articol influenteaza pararea a 1900+ de oameni.

    • Mihai Papuc says:

      Paul, toate sursele mele sunt publice și indicate în text. După cum vezi în editarea mea de mai târziu, în prima versiune a articolului am preluat într-adevăr o fotografie prelucrata în Photoshop – din câte am înțeles, acea fotografie a fost făcută înainte de 15 septembrie cu un mesaj de genul „atâția ar trebui să fim la protest”. La un minut după postare pe Fb mi s-a atras atenția asupra erorii într-un comentariu, așa că am corectat-o în câteva minute, punând o fotografie reală, dintr-un album publicat pe Facebook.

      Oricum ar fi, în acest articol și comentariile sale s-au emis păreri și s-au enunțat metode de calcul care ar putea fi folosite. Dacă ai observații punctuale, ești liber să o faci. Altfel nu pot să înțeleg reproșurile tale.

      P.S.: În privința influenței, acest articol a fost vizualizat de peste 12.000 de persoane, conform monitorizării Google Analytics. Dar îmi vine greu să cred că cei care au putut parcurge acest material au fost mai influențați de el decât de ceea ce au văzut cu proprii ochi direct în București, sau, în cel mai rău caz, în filmările de pe Youtube.

  16. iohne bogdan says:

    putem sa o ardem mai profii saptamana viitoare, filmam de sus toata coloana cand se apropie de destinatie si folosim un program de numarare digital (ex: http://www.aventuracctv.com/ro/Intelligent-Video-Analytics-Software/) . pareri?

  17. Radu Tardel says:

    Protest Salvaţi Roşia Montană 15 sept (toată coloana | intersecţia Budapesta)
    Calcul estimativ: 24840 de oameni. Cu siguranta am fost mai multi.
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=uU3kX6UHXmI

  18. miticosul says:

    ai lor sunt mai mici si ocupa mai putin spatiu. de’aia.

  19. vlad says:

    Dupa estimarile noastre, ZZ, numarul maxim de manifestanti a fost atins pe tronsonul Palatul Copiilor – Sincai/ M Tineretului, aproximativ 45 000 – 50 000 de manifestanti. La Universitate au ajuns cam 20 000 – 25 000 de manifestanti.

Lasă un răspuns la vlad Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*